Monday, July 30, 2012

--> takdir <--

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِاارَّحِيم
In the name of Allah, the Most Gracious and the Most Merciful.



Assalamualaikum semorang *lambai tangan* dalam kesibukkan dan kepenatan yang melampau dalam menyiapkan assignment, tetap rasa macam nak share something dengan korang. Harap-harap bermanfaat. 


alhamdulillah..hari ni saya nak cakap pasal takdir..dalam mana kita melalui universiti kehidupan ini..kita melalui 2 jenis takdir iaitu takdir mubram dan takdir mu'allaq..

Takdir mubram ialah takdir yg tak mampu kita ubah walaupun kita telah berikhtiar kerana itu adalah ketetapan Allah..Contohnya:
1.kelahiran kita telah ditetapkan jantina,tarikh lahir dan cara kelahirannya..
2.kematian kita telah ditetapkan..tidak pernah tercepat atau terlambat walau sesaat,tempat dan ada sebab musababnya.



Takdir mu'allaq pula merupakan ketentuan Allah bersesuaian dgn usaha dan ikhtiar manusia..Walau bagaimanapun hasilnya tak diketahui sebelum ia berlaku..Contohnya:
1. kejayaan dalam peperiksaan
2. cita-cita



Dalam sebuah hadis disebutkan bahawa Qadak tidak boleh dihindari kecuali dgn doa. (HR Tirmizi)..hadis tersebut menerangkan bahawa takdir mubram tak dapat kita elak, tapi kita boleh mengubah takdir mu'allaq dengan doa..oleh itu,kita jangan lokek utk meluangkan masa kita utk berdoa..tak perlu lama..5 minit pun tak apa..letakkan diri kita serendahnya,letakkan pergantungan dan pengharapan kita kepadaNya..Allah itu maha adil..Dia tak membebani hambaNya melainkan dgn kesanggupannnya..maka dengan itu sahabat2..mari kita luangkan sedikit masa utk berdoa..Doa itu senjata org Islam..moga dgn berdoa kita bertambah kuat.. :)


''Yakinlah setiap ketetapan Allah tu adalah yang terbaik buat hambaNYA. Sesungguhnya Allah maha Mengetahui''

2 comments:

  1. Nice info :) Btw, dah follow. Jemput singgah blog Azar. Hehe.

    http://azarthegilagila.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sudi singgah :)sudah saya jenguk ke blog saudara .. its nice :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...